Pinocchio – Rosenmarchen

rosenmarchen-galicja-2011-439a Fotografia:Marian Sołtys w rosarium Borova Hora 2011

Floribunda, wyhodowana przez Wilhelma Kordesa w roku 1940.Jak się dalej okaże , to nie jest pierwsza lepsza róża. Kwiaty łososiowo różowe średnicy 8-9cm o około 30 płatkach. Kwiat rozetowej budowy o umiarkowanym owocowym zapachu , zakwita bukietami kwiatów złożonymi nawet do 20 sztuk.

Krzew wysokości do 9ocm.pokrój krzewiasty, liście skórzaste, ciemno zielone, mrozoodporność 6 strefa usda. Otrzymała Certyficate of Merit RNRS w roku 1949.

Pochodzenie: Eve x Golden Rapture . Z kolei Boerner użył Pinocchio w roku 1948 i krzyżując go z Grey Pearl uzyskał Lavender Pinocchio . A tak w ogóle to Pinokio był bardzo często używany przez Boernera w hodowli odmian floribund do użytku na kwiat cięty ogrodowy i szklarniowy. Wiele nagradzanych floribund pochodzi z tej operacji. Jak zauważył H Swim, ma tendencję do dawania potomstwu  kwiatów o regularnym kształcie i odpowiednich płatkach. Wydaje się również, że większości swojego potomstwa zapewnia lepszą trwałość   kwiatów ciętych. Jednocześnie Swim prowadząc prace hodowlane z użyciem Pinocchio, zauważa, że  sam Pinocchio i jego potomkowie maja problem z czarną plamistością mimo intensywnej ochrony chemicznej. Co ciekawe, Swim nie wyciąga z tego jakichś dalej idących wniosków. Jak sam pisze w swojej książce Roses from dream to reality – „…nie powstrzymało to mnie przed używaniem Pinkocchio, jedynie utrudniło prace ” strona 69.

yellow-pinocchio-649 yellow-pinocchio-650

Spotkamy się  jeszcze z Yellow Pinocchio, ale nich Was nazwa nie zmyli gdyż poza nazwiskiem autora nie mają ze sobą wiele wspólnego.Powstała w roku 1949 ale rodzice to Goldilock x Marionette. Fotografia powyżej – Marian Sołtys Pruhonice 2011.

Z kolei Yellow Pinocchio stał sie punktem wyjścia do nowych hodowli i po skrzyżowaniu go z Donald Prior , dał Boernerowi Red Pinocchio, którego mamy na kolejnych fotografiach – również z Pruhonic.

red-pinocchio-635 red-pinocchio-636

Róża ta otrzymała od Kordesa imię Rosenmarchen, ale zasłynęła jako Pinocchio, głównie dzięki Eugene „Gene” Boernerowi, słynnemu hodowcy ze Stanów Zjednoczonych. Mówiąc w skrócie – oto cała historia: „Przed II wojną światową, w USA praktycznie nie było hodowli nowych odmian róż.To czego Amerykanie potrzebowali,kupowali w europejskich szkółkach. Sprzyjało to nawiązywaniu znajomości i przyjaźni. I tak Boerner zaprzyjaźnił się z rodziną Kordes w Niemczech. W ten to oto sposób firma J& P dość łatwo uzyskiwała prawa do rozpowszechniania w USA takich róż Kordesa jakie tylko zapragnęła. Na przykład w 1939 roku uzyskała prawa do nowej odmiany Kordesa „World’s Fair” i dobrze na tym zarobiła.

„Mniej więcej w tym samym czasie, Boerner otrzymał od Wilhelma Kordesa różę Pinocchio, którą wykorzystał z doskonałym skutkiem w swoim programie hodowlanym. W drugiej generacji swojej pracy z „Pinocchio” stworzył „Masquerade”. Żadna róża tego rodzaju nie została dotąd stworzona. Najbliższa tego była stara róża chińska Mutabilis , w kolorze szafranu do koloru fuksji. Drugim jego tryumfem programu hodowlanego z udziałem Pinocchio był Fashion który miał wtedy rzadko spotykany kolor koralu.” Producenci niebiańskich róż Jack Harkness str. 75-76.

To był tylko początek. Róża ta była i jest chętnie wykorzystywana przez hodowców na całym świecie przy introdukcji nowych odmian. W 1951 roku powstaje Vogue z rośliną mateczną Pinocchio,w roku 1956Herbert Swim wyhodował interesującą róże Green Fire,Circus i Gold Strike gdzie dawcą pyłku był Pinocchio, natomiast roku 1957 Dr.Morison wyhodował z użyciem Pinocchio jako rośliny matecznej inną floribundę Fusilier, dalej Sea Foam Ernesta Schwartza, Nordia Poulsena, Lilibet Lundquista Również F.Svejda w swoim programie hodowli mrozoodpornych róż kanadyjskich używała Pinocchio np w hodowli róży Henry Kelsey czy John Franklin.

Pinocchio jest ważny z jeszcze jednego powodu. Jeden z jego rodziców Golden Rapture Wilhelma Kordesa z roku 1933 jest dość bliskim potomkiem słynnej siewki  Joseph Pernet Duchera z 1900 roku, która to wprowadziła żółty kolor  wywodzący sie z r. foetida persiana. Była to  Soleil d’ Or. Drugim rodzicem była Eva z roku 1933 – również w. Kordesa, daleki potomek rosa multiflora poprzez grupę polyantha, słynna Madame Norbert Levevaseur i Orleans Rose. Eva, poprzez swoja mateczną roślinę  Robin Hood J.Pembertona, włączyła również jego wielki dorobek. Parę lat później G.Boerner styka  Pinocchio z Crimson Glory 1935 w.Kordesa II – innym słynnym spadkobiercą  wielkiej tradycji romansu rosa chinensis i rosa moschata na farmie Johna Champneys’a.

I tak to z jednej strony poprzez Pinocchio a z drugiej poprzez Crimson Glory dochodzi w róży Fashion G.Boernera w roku 1947 , do zetknięcia się trzech wielkich nurtów hodowli róż.

- linii krzyżówek  rosa chinensis z rosa moschata poprzez róże noisetta

- Linii foetida persiana poprzez pernetiany oraz

-Linii rosa multiflora poprzez polyanthy i mieszańce J. Pembertona zwane hybrid musk.

Mimo tak potężnego dziedzictwa, nie jest to jakiś powalający plon, ale z tej linii mamy jeszcze  Spartan /1955 i Zorina/1963/ Boernera. Dalej w kierunku wytyczonym przez Boernera zmierzał przez chwilę Kordes Anabelle z roku1972 ale zrezygnował.  Patrick Dickson miał więcej szczęścia przynosząc Memento z roku 1978, Brass Ring z roku 1981  i Sweet Magic z roku 1986. Jeszcze spotkamy Lena Scrivensa kroczącego tą drogą na której to spotyka  Baby Love w roku 1992. Czy ktoś jeszcze spróbuje szczęścia?

Przykładem zupełnie innego spojrzenia na kwestię tak chętnego i częstego wykorzystywania Pinocchio przez Boernera, jest opinia Samuela Darragha McGredy IV zawarta w jego książce z roku 1971 ” A Family of Roses” Tamże na stronie 41 czytamy: ” Boerner tak bardzo interesował sie  odmiana Pinocchio, ponieważ interesowało go zagadnienie ciemnienia kolorów wyjściowych w miarę przekwitania kwiatów. Pinocchio miał tę cechę i chętnie przekazywał ją swemu potomstwu. Dlatego często wykorzystywał tę różę by uzyskać większą głębię koloru przekwitających kwiatów . Dobrym przykładem niech tu będzie odmiana Ma Perkins, której kwiat zaczyna kwitnienie jako jasno różowy a potem kolor się pogłębia. Mówiąc w skrócie ; Boerner poszukiwał rozsądnej stabilności koloru.”

Napisz komentarz